сучасна українська мова. електронний підручник


профорієнтація


Ти обираєш чи тобі обирають? Дуже часто вибір майбутньої професії залежить від бажання батьків, життєвої позиції друзів а зовсім не від твого власного бажання і здібностей. Чим такий вибір зазвичай закінчується і як не піддатися спокусі плисти по життю за течією – читай тут!

 

 

знайди свій вуз


Напередодні вступної кампанії сайтом Освіта.ua створено спеціальний сервіс, що допоможе абітурієнтам спростити процес пошуку вищих навчальних закладів та спеціальностей.

За допомогою онлайн-сервісу абітурієнт може знайти спеціальності у вищих навчальних закладах України для вступу на які необхідно подати певні сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання.

Для використання сервісу необхідно вказати предмети, з яких абітурієнт склав зовнішнє незалежне оцінювання та обрати необхідний регіон пошуку.

Після відправлення запиту пошукова система надасть перелік вищих навчальних закладів, у яких пропонуються спеціальності для вступу на які необхідно подати вказані абітурієнтом сертифікати ЗНО.

При створені сервісу використана інформація, що міститься у правилах прийому до українських вищих навчальних закладів 2015 року.

Перейти до пошуку спеціальностей та вузів за предметами ЗНО 

 

ростіть здорові


Перелiк вправ для профiлактики зорової втоми i короткозоростi, що виконуються на уроках у школі

1. Відкинутись на бильце стiльця. Вдихнути. Нахилившись уперед до кришки парти, видихнути. Повторити 5-6 разiв.

2. Вiдкинутись на бильце стiльця, прикрити повiки, мiцно заплющити очi, вiдкрити повiки. Повторити 5-6 разiв.

3. Руки на пояс. Повернути голову вправо, подивитись на лiкоть правої руки, повернути голову влiво, подивитись на лiкоть лiвої руки, повернутись у вихiдне положення. Повторити 5-6 разiв.

4. Пiдняти очi догори, виконати ними рухи по колу за годинниковою стрiлкою, потiм зробити ними рухи по колу проти годинникової стрiлки. Повторити 5-6 разiв.

5. Руки витягти уперед, подивитись на кiнчики пальцiв, пiдняти руки вгору (вдихнути), стежити очима за руками, не пiднiмаючи голови, руки опустити (видих). Повторити 4-5 разiв.

6. Подивитись прямо перед собою на класну дошку 2-3 сек, перевести погляд на кiнчик носа на 3-5 сек. Повторити 6-8 разiв.

7. Закрити повiки. Протягом 30 сек проводити їх масаж кiнчиками вказiвних пальцiв.

Комплекс вправ для зняття м’язового напруження

 

Варіант 1

Зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Потягнутися на стільці, зігнувши руки на потилиці,

відхиляючи голову назад і випростовуючи плечі. Повторити 5 разів.

Зробити нахили і повороти голови. Повторити 5 разів.

Зробити легкий самомасаж обличчя і кисті руки протягом 3-5с.

 

Варіант 2

Вихідне положення – сидячи на стільці.

Витягнути й розчепити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затриматися

протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці. Повторити вправу 5 разів.

Повільно і плавно опустити підборіддя, залишити у такому положенні на  2-3 с. і розслабитися.

Сидячи на стільці, піднести руки якомога вище, потім плавно опустити їх додолу, розслабити.

Вправу повторити 5 разів.

Переплести пальці рук і покласти їх за голову. Звести лопатки, залишатися у такому положенні

5с, а потім розслабитися. Повторити вправу 5 разів.

 

Варіант3

Вихідне положення – стоячи, ноги разом, руки вниз.

Прямі руки розвести вбоки долонями догори, зробити вдих.

Схрестивши руки, міцно обхопити себе за плечі, повторити 5 разів.

Кругові рухи ліктями вперед протягом 5 с.

Те саме назад. Дихати рівномірно. 


Як правильно організувати робоче місце?

Ідеально, коли робоче місце людини, яка працює за комп'ютером, розташоване біля вікна. Очі в будь-який момент можуть відпочити при погляді у нього. Небо, зелень, далечінь мають найбільшу рекреаційну силу. Штучне освітлення має м'яко падати з-за спини. Добре, коли поруч є зелені рослини. Вони не тільки створюють затишну атмосферу, але й перероблюють вуглекислий газ - результат видиху людини, й поглинають іонізуючи речовини - наслідки роботи випромінюючих електроприборів (монітори, UPC тощо). Сидіти слід в ергономічному кріслі, яке виготовлене з урахуванням анатомічних вигинів тіла, має регулювання спинки та висоти сидіння, облаштоване підлікотниками. При сидінні в кріслі корпус тіла має бути рівним, незігнутим. Висота крісла і стола повинні бути так підігнані, щоб руки від пальців до ліктів лежали на столі. Тіло не повинно сповзати по кріслу й тягнутися до столу. Долоні мають знаходитися на одному рівні з кнопками вводу, для цього пропонуються в різні варіанти комфорт-клавіатури. Саме таке положення є основною запорукою збереження здоров'я. Необхідність утримувати хребет, руки, ноги, голову, тобто все тіло у вірній і зручній позі протягом усього часу знаходження перед ПК походить із правил анатомічної будови організму, який у більшості людей, і це стосується не тільки "комп'ютерщиків", має відхилення від норми. Наслідком анатомічних змін стають порушення функцій внутрішніх органів, що призводить до дисбалансу фізичного, розумового й психічного станів людини, на фоні чого з'являються і з "успіхом" укорінюються хвороби, іноді дуже небезпечні. Тому крісло, яке б само підказувало і підтримувало корпус тіла у вірному положенні, - практично єдиний вихід для сучасної людини. Хоча, в ідеалі, тренованість тіла повинна дозволяти утримувати його в рівній площині до 5 годин із невеличким перервами.  Ще один важливий фактор - це свіже повітря. Приміщення, де працюють із комп'ютерами, має гарно провітрюватися. Кондиціонер не є заміною, бо несе безжиттєве повітря. Не бажано розташовувати робоче місце в кутку.

 

Чим менше іонізуючого випромінювання, тим краще

Оптимальний час роботи з ПК - не більше 2-3 годин на добу. Перебільшення цієї добової норми позначається на здоров'ї людини. 90% всіє інформації людина отримує через очі. Візуальна зосередженість під час роботи на комп'ютері у сукупності з підвищеною розумовою активністю (робота на ПК - це незліченна кількість прийнятих рішень) без відповідного фізичного розвантаження, призводить до виснаження організму і психіки, у тому числі емоційного потенціалу людини. Виникає, так званий "комп'ютерний синдром", який стає базою для імунних захворювань. Першими симптомами є швидка втомлюваність, безпричинна знервованість, загальна слабкість. Максимально негативний вплив "перевантаження комп'ютером" позначається на організмі, який росте, тобто до 21 року. То що ж робити, щоб зберегти здоров'я?

По-перше: мати гнучке, треноване на витривалість тіло, регулярно підтримуючи його у формі.

По-друге: організовувати свою працю і відпочинок: обов'язково через кожну годину роботи вставати й розминатись кілька хвилин. Не допускати перевтоми. Кожні дві-три години робити значно довші перерви, хвилин по 20-30, бажано пройтися (краще на повітрі). Тобто змінити статику на активний рух, середовище робочої кімнати - на відкритий простір, розумову працю - на фізичну активність. Це добре відновлює сили. Якщо цього не робити систематично, то поступово накопичується втома, падає КПД праці, з'являються проблеми із здоров'ям. У кожного організму є свій ресурс фізичних сил. Постарайтесь його не вичерпувати і вчасно відновлювати. Адже творча робота можлива при наявності певного потенціалу.

При надмірному користуванні ПК можуть виникати такі симптоми: загальна втома, головні болі, втома очей (різь і біль в очах, "пливе" екран, інше), зниження працездатності, поганий сон, дискомфорт у тілі, "заклякання" шиї або спини, втома рук, як після фізичної праці, виснаження організму. Також негативно впливає одноманітно-зомбуюча музика.

 

 

для допитливих


Скачать
походження літер.docx
Microsoft Word документ 159.3 KB
Скачать
Правопис 1928 року.docx
Microsoft Word документ 27.6 KB
Скачать
ЗАВДАННЯ З РЕДАГУВАННЯ.docx
Microsoft Word документ 34.6 KB
Скачать
Тарас Шевченко в Білій Церкві.doc
Microsoft Word документ 33.0 KB

книжки онлайн





аналізуємо твори


Схема аналізу літературно-художнього твору

  1. Історія створення.
  2. Тематика.
  3. Проблематика.
  4. Ідейна спрямованість твору і його емоційний пафос.
  5. Жанрова своєрідність.
  6. Основні художні образи в їхній системі й внутрішніх зв'язках.
  7. Центральні персонажі.
  8. Сюжет, особливості конфлікту.
  9. Позасюжетні елементи (пейзаж, портрет, діалоги й монологи персонажів, інтер'єр).
  10. Мовна побудова твору (авторський опис, оповідання, відступи, міркування).
  11. Композиція, а також загальна архітектоніка твору.
  12. Місце твору у мистецькому доробку письменника.
  13. Місце твору в історії національної та світової літератури.

План характеристики художнього образу-персонажа

   1. Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.

   2. Головна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.

   3. Соціальне й матеріальне становище.

   4. Зовнішній вигляд.

   5. Своєрідність світосприймання й світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:

характер діяльності й основних життєвих устремлінь;

вплив на оточення (основна сфера, види й типи впливу).

   6. Область почуттів:

тип ставлення до оточуючого;

особливості внутрішніх переживань.

   7. Авторське ставлення до персонажа.

   8. Як риси особистості героя виявляються в творі:

за допомогою портрета;

в авторській характеристиці;

через характеристику іншими дійовими особами;

за допомогою передісторії або біографії;

через ланцюжок учинків;

у мовній характеристиці;

через "сусідство" з іншими персонажами;

через  оточення.

   9. Висновок. Яка суспільна проблема стала причиною створення образу.


 План аналізу ліричного твору

   1. Дата написання.

   2. Реально-біографічний і фактичний коментар.

   3. Жанрова своєрідність.

   4. Провідий мотив.

   5. Основна думка.

   6. Емоційне забарвлення почуттів, виражених у вірші в їх динаміці або статиці.

   7. Зовнішнє враження й внутрішня реакція на нього.

   8. Перевага суспільних або особистих інтонацій.

   9. Структура вірша:

а) зіставлення й розвиток основних словесних образів:

за подібністю;

за контрастом;

за суміжністю;

за асоціацією;

за логікою.

б) основні образотворчі засоби, використовувані автором: метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза.

в) мовні особливості : повтор, антитеза, інверсія, еліпс, паралелізм, риторичне питання, звертання й вигук.

г) основні особливості ритміки:

тоніка, силабіка, силабо-тоніка, дольник, вільний вірш;

ямб, хорей, пірихій, спондей, дактиль, амфібрахій, анапест.

д) рима (чоловіча, жіноча, дактилічна, точна, неточна, багата; проста, складова) і способи римування (парна, перехресна, кільцева), гра рим.

е) строфіка (двовірш, тривірш, п’ятивірш, катрен, секстина, септима, октава, сонет).

є) евфонія (милозвучність) і звукопис (алітерація, асонанс), інші види звукового інструментування.

   10. Загальне враження від поезії.


ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ЧИТАННЯ

 

5 клас

 1. Українські народні міфи та легенди

 2. Українські народні казки: “Яйце-райце”, “Три бажання”, “Як лисиця Івана-баштанника зробила царевичем”, “Чому море солоне”, “Іван-вітер”, “Цар Лев”, “Золотий черевичок”, “Про бідного парубка і царівну”

 3. Т. Шевченко. “Сонце заходить”, “Над Дніпровою сагою” та ін.

 4. Олена Пчілка. Зб. “Годі, діточки, вам спать!”

 5. П. Куліш. “Циган”

 6. І. Франко. Зб. “Коли ще звірі говорили”

 7. Б. Грінченко. Віршовані оповідання, легенди та казки

 8. О. Олесь. Зб. “Все навколо зеленіє”

 9. С. Васильченко. “Приблуда”

10. М. Йогансен. “Собака Джан”

11. В. Королів-Старий. Казки

12. Н. Кибальчич. “Легенда про святого Юліана Милосердного”

13. М. Вінграновський. “Сіроманець”, “Первінка”

14. В. Шевчук. “Панна квітів”

15. В. Чемерис. “Аравійська пустеля”, “Подорож до Самари Дніпровської”

16. І. Крип’якевич. Історичні оповідання

17. В. Малик. “Князь Кий”

18. В. Нестайко. Повісті

19. В. Земляк. “Тихоня”

20. М. та С. Дяченки. Казки

21. О. Кінаш. Казки

22. Ю. Винничук. Казки

 

6 клас

 1. Українські народні перекази

 2. С. Руданський. Співомовки

 3. П. Гулак-Артемовський. Байки

 4. Б. Грінченко. “Екзамен”, “Грицько”, “Украла”, “Сестриця Галя”, “Батько та дочка”

 5. В. Винниченко. “Намисто”; М. Годованець “Голуб і Лелека”

 6. А. Косматенко. “Черепаха в небі”

 7. І. Багмут. “Пригоди чорного кота Лапченка, описані ним самим”

 8. В. Нестайко. “Таємниця трьох невідомих”, “Пригоди Робінзона Кукурудзо”, “Незнайомець із 13 квартири”, “Тореадори з Васюківки”

 9. О. Донченко. Оповідання

10. П. Воронько. Проза

11. І. Калинець. “Дивосвіт”. Казки

12. Б. Комар. “Диваки”

13. В. Близнець. “Землянка”, “Як народжується стежка”, “Золота гора до неба”, “Женя і Синько”, “Хлопчик і тінь”

14. С. Плачинда, Ю. Колісниченко. “Неопалима купина” (Історичні повісті)

15. Я. Стельмах. “Найкращий намет”

16. Є. Гуцало. Оповідання

 

7 клас

 1. Т. Шевченко. “Чигрине, Чигрине...”

 2. П. Куліш. “Січові гості”

 3. О. Стороженко. “Закоханий чорт”, “Голка”, “Вуси”

 4. І. Франко. “Під оборогом”

 5. А. Чайковський. “Богданко”, “Сагайдачний”

 6. А. Кащенко. “Над Кодацьким порогом”

 7. Б. Лепкий. “Казка мойого життя”

 8. Ю. Опільський. “Золотий лев”, “Ідоли падуть”

 9. С. Васильченко. “Олив’яний перстень”, “Приблуда”

10. М. Стельмах. “Гуси-лебеді летять”

11. У. Самчук. “Куди тече та річка” (перша частина “Волині”)

12. М. Трублаїні. “Лахтак”, “Глибинний шлях”, “Шхуна “Колумб”

13. О. Гончар. “Романові яблука” (з роману “Твоя зоря”)

14. Г. Тютюнник. “Вогник далеко в степу”, “Облога”

15. С. Тельнюк. “Грає синє море”

16. В. Малик. “Таємний посол”

17. А. Дімаров. “Друга планета”, “Три грані часу”, “Діти”

18. Є. Гуцало. Оповідання та повісті

19. Б. Харчук. “Горохове чудо”, “Діана”

 

8 клас

1. Народні думи: “Дума про козака Голоту”, “Самарські брати”, “Хмельницький та Барабаш”, “Втеча трьох братів з города Азова”, “Самійло Кішка”

2. Т. Шевченко. “Кобзар”

3. Наталена Королева. “Легенди старокиївські”

4. Ірина Вільде. “Повнолітні діти”

5. Л. Старицька-Черняхівська. “Діамантовий перстень”

 6. І. Сенченко. “Діамантовий берег”, “Руді вовки”, “Чорна брама”

 7. Остап Вишня. “Мисливські усмішки”

 8. А. Дімаров. “На коні й під конем”

 9. О. Гончар. “Берег любові”, “Бригантина”

10. І. Чендей. “Сестри”

11. В. Дрозд. “Кінь Шептало на молочарні”

12. П. Загребельний. “Роксолана”

13. М. Руденко. “Ковчег всесвіту”

14. О. Бердник. “Лабіринти мінотавра”

15. В. Малик. “Черлені щити”

16. В. Чемерис. “Ольвія”

17. Ю. Мушкетик. “Селена”, “Літній птах на зимовому березі”, “Динозавр”

 

9 клас

 1. Г. Сковорода. Поезії, байки, філософські трактати

 2. М. Старицький. “Остання ніч”

 3. М. Слабошпицький. “З голосу нашої Кліо”, “Марія Башкирцева”

 4. Н. Королюк. “Маленькі історії про українських композиторів ХVІІІ—ХХ ст.”

 5. Г. Квітка-Основ’яненко. “Пархімове снідання”, “Маруся”, “Сватання на Гончарівці”, “Салдацький патрет”

 6. М. Костомаров. “Сава Чалий”, “Чернігівка”

 7. Марко Вовчок. “Невільничка”, “Три долі”, “Маша”, “Отець Андрій”, “Інститутка”, “Чортова пригода”

 8. О. Іваненко. “Марія”

 9. П. Куліш. Оповідання, поеми, “Автобіографія”

10. Т. Шевченко. “Автобіографічний нарис”, “Назар Стодоля”, “Єретик”, “Щоденник”, “Художник”

11. О. Кониський. “Тарас Шевченко-Грушівський. Хроніка його життя”

12. С. Воробкевич. “Турецькі бранці”, “Вісім чи дев’ять? Смiховинки про Безглуздів”

13. М. Грушевський. “Предок”

14. Ю. Щербак. “Хроніка міста Ярополя”

15. С. Скляренко. “Святослав”, “Володимир”

16. Ю. Косач. “Володарка Понтиди”

17. І. Сенченко. “Діоген”

18. Р. Іванченко. “Гнів Перуна”

19. Р. Іваничук. “Манускрипт з вулиці Руської”, “Вода з каменю”, “Четвертий вимір”

20. І. Липа. “Світильник неугасимий. Тринадцять притч”

21. Ю. Мушкетик. “Смерть Сократа”, “Жовтий цвіт кульбаби”, “Суд над Сенекою”

22. В. Малик. “Чорний вершник”, “Горить свіча”

23. Огненний змій. Антологія української фантастики ХІХ ст.

24. Дерево пам’яті. Книга українського історичного оповідання

25. В. Герасим’юк. Поезії

26. Молоде вино. Антологія поезії 


скоро великдень